Suomessa jo 50 prosenttia organisaatioista hyödyntää lopputuotteessaan ja palvelussaan IoT- tai älyteknologiaa, sanoo Gartnerin tutkimus

Operaattorit tulevat ensimmäisenä mieleen kysyttäessä kumppania jatkuville IoT-palveluille

Julkaistu:
28.03.2017

Espoo, Suomi, 28. maaliskuuta 2017 – Suomessa jo 50 prosenttia organisaatioista hyödyntää IoT- tai älyteknologiaa lopputuotteessaan ja palvelussaan, sanoo Gartner Inc. Lisäksi vuoden 2017 aikana 8 prosenttia aikoo ottaa IoT-ratkaisuja käyttöönsä. Vain 17 prosenttia ei näe mitään tarvetta jatkossakaan IoT-ratkaisujen tai älyteknologian hyödyntämiselle (katso kuvio 1).

”Suomessa dataan perustuvia ja käytön mukaan laskutettavia muita kuin IT-palveluja tarjoaa jo 26 prosenttia organisaatioista, kun vastaava luku globaalisti on 21 prosenttia. Tämä kertoo että Suomi on mukana IoT-kehityksen eturintamassa”, sanoo Sanna Korhonen, Gartner managing vice president.

Gartner selvitti IoT-palveluiden käyttäjien tilannetta ja suunnitelmia Suomessa. Tiedonkeruu toteutettiin puhelinhaastatteluina marraskuun 2016 ja tammikuun 2017 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 141 organisaatiota eri toimialoilta ja julkiselta sektorilta.

Lähde: Gartner (maaliskuu 2017)

”Suomessa IoT-ratkaisuissa ollaan siirtymässä yksittäisistä piloteista ensimmäisiin laajempiin käyttöönottoihin”, sanoo Korhonen ja jatkaa: ”Kyse on käytännössä pilvi-, mobiili- ja analytiikka- tai tekoälyratkaisuista, joiden osaajia on saatavilla vain rajallisesti. Tästä syystä tarve ja halukkuus hyödyntää palveluntarjoajia jatkuviin hallintapalveluihin kasvaa, varsinkin testauksen ja integraatiopalvelujen kohdalla.”

Organisaatiot haluavat sekä kiihdyttää omaa transformaatiotaan että jakaa riskiä sellaisten IT-teknologioiden osalta, joissa oma osaaminen ei riitä. Yhdeksi ratkaisuksi nähdään jatkuvien hallintapalvelujen hankkiminen myös IoT-ratkaisuihin. Jo 22 prosenttia organisaatioista olisikin valmis käyttämään ulkoista toimijaa osana IoT-palvelunsa kokonaispakettia.

Vielä ollaan teknologian alkuvaiheen tyypillisessä tilanteessa, jossa IoT- ja älyteknologioiden tuomaa lisäarvoa on haasteellista mitata. Ilman onnistumisia voi olla vaikea perustella tarvetta muuttaa liiketoimintamallia. Palveluntarjoajien tulisi kehittää valmiimpia palvelukonsepteja sekä ansaintamalleja, jotka olisi helppo ostajan ymmärtää ja ostaa. Vastaajista 37 prosenttia ei osannut nimetä ainoatakaan varteenotettavaa kumppania IoT-alueen jatkuvien palveluiden hankkimiseksi.

About Gartner

Gartner, Inc. (NYSE: IT) is the world’s leading information technology research and advisory company. Gartner delivers the technology-related insight necessary for its clients to make the right decisions, every day. From CIOs and senior information technology (IT) leaders in corporations and government agencies, to business leaders in high-tech and telecom enterprises and professional services firms, to supply chain professionals, digital marketing professionals and technology investors, Gartner is the valuable partner to clients in more than 11,000 distinct enterprises. Gartner works with clients to research, analyze and interpret the business of IT within the context of their individual roles. Gartner is headquartered in Stamford, Connecticut, U.S.A., and has almost 9,000 associates, including 1,900 research analysts and consultants, operating in more than 90 countries. For more information, visit www.gartner.com

Ota yhteyttä

Satu Järvinen PR Specialist +358 40 083 8280
Lähetä viesti